Plátce vs. neplátce DPH for dummies

Posted 19. 07. 2009 / By Petr Soukup / podnikání

Každou chvíli potkávám hlavně na webtrhu zmatené jedince z plátcovství vs. neplátcovství DPH. S dovolením bych tedy sepsal nějaký jednoduchý rozlišovací článek. Nehleďte prosím na nepřesnosti. Jde mi o vysvětlení principu co nejjednodušším možným způsobem.

Jsem plátce?

Pokud začínáte a ptáte se, zda jste plátce, tak lze takřka s jistotou říct, že plátcem nejste. Plátcem DPH se totiž povinně stáváte pokud:

  • překročíte ve 12ti po sobě jdoucích měsících obrat 1 milion Kč (pozor! nikoliv za minulý rok, ale v nějakém intervalu 12ti měsíců)
  • nakupujete zboží z EU (pokud je nad 326 000Kč, je to auto nebo má spotřební daň)
  • přijetím služby od zahraniční osoby
Jinými slovy, pokud máte ŽL jen chvíli, tak jste neplátce a máte život o dost jednodušší.

Více viz. výborný server JakPodnikat.cz.

Jako neplátce DPH neplatím daň?

Velký omyl. Daňová soustava daní totiž zná spousty. DPH je daň z přidané hodnoty. Pokud nejste plátce DPH, tak sice DPH nijak neřešíte, ale daň z příjmu platíte úplně normálně.

Jako plátce DPH nakupuji bez daně?

Přímo ne, ale v důsledku ano :) Viz dále.

Jak funguje Plátce DPH?

Dovolím si tvrdit, že celá soustava je naprosto geniální vynález. V následujícím textu předpokládám, že jsem plátce DPH.

Vyfakturuji někomu zboží v hodně 1000Kč. Protože jsem plátce, musím k tomu přilepit ještě 190Kč jako 19% DPH. To není daň kterou platím já, ale zákazník – jenže já jsem správce daně, takže jí od něj vyberu a na konci období (obvykle kvartálu) odvedu státu. Zatím to vypadá nefér, že?

Jenže předtím jsem nakoupil toto zboží také od plátce za 800Kč. V této ceně je opět DPH 19%, tedy 127Kč. Tuto sice zaplatím dodavateli, ale píšu si ji stranou a na konci období ji budu chtít po státu zpátky.

Takže na konci období se podívám co jsem vydělal. Prodal jsem za 1190Kč, utratil jsem 800Kč. Hrubý zisk (čistě z pohledu peněžních toků) je 390Kč. Z toho sice odvedu DPH 190Kč, ale zase si nechám 127Kč vrátit. Ve výsledku je DPH jen 63Kč a čistý zisk bude 327Kč. Když dáte vedle sebe čísla 327 a 390, zjistíte, že se liší o 19%. Kouzelné, ne?

Proč se DPH nepočítá rovnou z ukončené transakce? Kupodivu je to takhle nejjednodušší. Vždycky transakce totiž není takhle jednoduchá – zboží se může skládat z více různých materiálů s různou sazbou, nebo se vůbec neprodá v daném období a podobně. Výše uvedený princip je tedy v důsledku úplně primitivní a geniální.

Jak funguje neplátce DPH?

Jako neplátce DPH vůbec neřešíte. Pěkně ho dodavateli platíte v celkové sumě a nikdo vám ho nevrací. Na vašich fakturách se neobjeví ani zmínka o nějaké dani (snad kromě věty “nejsem plátce DPH”) a rozhodně v hlavičce nebude uvedeno “Faktura – daňový doklad”, ale jen “Faktura”.

Plátce nebo neplátce?

Plátcem se můžete stát i dobrovolně. Je dobré si spočítat, zda se vám náhodou nevyplatí dobrovolně se k DPH přihlásit. Berte ohled na to, jak často nakupujete s DPH, ale i kdo od vás odebírá. Neplátci nebudou úplně nadšení z toho, že jim ke skutečně ceně přidáváte 19%.

Plátcovství má ale nesporné výhody. Od zákazníků vyberete sice daň 19%, ale tu musíte odvést třeba až za 3 měsíce (navíc zdaleka ne celou). Takže máte na 3 měsíce půjčené bez úroků peníze, které můžete mezitím zhodnotit.

Jako neplátce jsem měl také problémy třeba s reklamními systémy. Nakoupil jsem kredit u Skliku, použil pro klienty a jim to pak vyfakturoval. Jenže to se jim samozřejmě moc nevyplatilo, protože já sice daň zaplatil a vyfakturoval jim stejnou částku, ale oni už si ji nemohli nechat vrátit. Tenkrát to naštěstí nebyly velké částky a kompenzovalo se to jinak.

Úskalí plátcovství

Jsem sice plátce už 3 měsíce, ale ještě jsem si na to pořádně nezvyknul. Je totiž potřeba naučit se v hlavě pořád přičítat 19%, když je dodavatel neplátce. Klasický omyl totiž je, že od někoho koupím dejme tomu grafiku za 4000Kč, klientovi ji dám za 4500Kč a říkám si, že jsem 500Kč vydělal, parádička. Jenže omyl – v těch 4500Kč je daň 719Kč, takže na transakci naopak prodělávám :)



O blogu
Blog o provozování eshopů a technologickém zázemí.
Aktuálně řeším hlavně cloud, bezpečnost a optimalizaci rychlosti.

Rozjíždím službu pro propojení eshopů s dodavateli.