IPO48: Jak vzniká startup za poklusu
Slyšeli jste o akci IPO48? Právě teď probíhá závěrečné prezentace na adrese na webu http://www.ipo48.org, ale pokud jste se o akci dozvěděli pozdě jako já, alespoň ve zkratce vám to přiblížím:
Na jeden víkend se v jednom prostoru sejdou vývojáři, grafici, obchodníci, investoři, mentoři a vytvoří menší výsek českého a světového internetu. Na začátku účastníci odprezentují nápady na projekty a pokud se k nim přidají další lidé, tak projekt za 48 hodin realizují. Během realizace jim do práce mluví mentoři, kteří za sebou mají úspěšné projekty. Na konci výsledek prezentují investorům a třeba dostanou kapitál.
Jako obvykle jsem celou akci zaregistroval až když byla v běhu, takže mám jen informace získané z twitteru a online streamu (za ten tleskám). (Není někde geekovský kalendář podobných akcí?) Z toho co jsem viděl můžu říct, že jsem opravdu nadšen. Takto výborně provedenou akci bych v českém prostředí vůbec nečekal. Úroveň projektů slušná, organizace zřejmě také, jména porotců i mentorů zvučná. Zkrátka tleskám!
Priority
Co mi ale přišlo nejzajímavější? Výborně se na IPO48 ukazuje, že programování aplikace vůbec není podstatné. Samozřejmě je důležité, ale tvoří jen menšinu projektu. Na první pohled by se mohlo zdát, že na této akci se bude 48 programovat a na konci se uvidí, kdo toho stihl více. Některé týmy k tomu možná takto přistoupily, ale samotná aplikace nakonec není tak podstatná. Při závěrečné prezentaci se představuje během dvou minut jaký je bussines model, monetizace, konkurence, možnosti rozšíření, atd. Je na něco z toho potřeba vědět, jestli aplikace bude v .NET nebo PHP? Vůbec. Nemusí být ani řádek kódu. Mnohem důležitější je mít propracovaný způsob fungování, zmapovanou konkurenci apod. Koukněte se například na tolikrát propíraný Slevomat.cz - technickou stránku má šikovný programátor vyrobenou v nejzákladnější verzi za odpoledne, v pokročilé do týdne. Ale marketing, uživatelské rozhraní? To už chvíli zabere.Pro prezentaci na konci IPO48 vám tak stačí kvalitně prezentovat vaše plány a k tomu přidat třeba grafický návrh aplikace nebo ještě lépe prototyp. Divákům je pak úplně jedno, že prezentovaná aplikace ve skutečnosti neexistuje nebo existují jen části, které ukazujete. Podstatné je, že víte co budete nabízet, že to dokážete udělat a hlavně jak to rozjet a prodávat.
Samozřejmě jsou i vyjímky. Například prezentovaná aplikace pro objednání taxi. Jedno stisknutí tlačítka a za 10 sekund se ukázalo na displeji, jaké auto přijede a jakou má SPZ. Zkrátka super jednoduché objednání odvozu pro stydlivé nebo příliš opilé. Ještě by to mohlo mít možnost definovat cílovou adresu na pevno a bylo by z toho jen velké tlačítko "Take me home!". Díky funkční aplikaci byla prezentace velmi působivá, ale na druhou stranu - třeba aplikace také neexistovala a šlo jen o demo.
IPO48 vs. Den D
Asi vidíte podobnost s pořadem Den D, že? Koncept je velmi podobný (až na ten proces tvorby přímo na místě), ale výsledky úplně jiné. Většina týmů dokázala dát za 48 hodin dohromady mnohem lepší koncepty projektů, než slavní účastníci Den D, kteří se na prenzentaci chystají týdny. Možná i díky mentorům při prezentaci ale oproti účastníkům Den D nezapomínají právě na ty důležité aspekty - jak, za kolik, kdy, ... - a nezůstávají jen u prvotního nápadu.P.S.: Psát český článek a u toho poslouchat anglické prezentace je docela matoucí, tak doufám, že text dává smysl :)
Odbočka: Nezapomeňte, že se v pátek koná eshopový sraz :)