Nesnáším SEO analyzátory

Posted 07. 09. 2011 / By Petr Soukup / podnikání

Už o nich bylo napsáno hodně, tak vám ani nebudu podrobně odborně vysvětlovat, jak strašně nesmyslné jsou. Chtěl bych si tu jen postěžovat, jak mě trápí, protože tu mám zrovna jeden konkrétní příklad.

Před rokem jsme dělali web pro jeden penzion. Žádný extra rozpočet, ale dopadlo to myslím slušně. Čtyři podstránečky, primitivní menu, kontaktní formulář. Žádná věda. Teď se ale klient ozval, že měl na penzionu hosta, který je odborník "na ty SEO optimalizace" a že mu poradil pár úprav, které ho hned dostanou na první stránku, protože teď je to na tom zle. Už mi bylo jasné, co mě čeká...

Že prý stránky nejsou validní a to mu hrozně ubližuje. Taky už vidíte vyhledávač, jak ignoruje většinu internetu, protože nedodržuje validitu? Kdyby to porušení aspoň bylo v něčem závažném, ale problém byl v tlačítkách Facebook. Nejvíc mě ale zarazilo, že se zcela vážně zamyslel, že dá raději pryč Facebook (kde měl kladné ohlasy), než aby riskoval, že nebude validní a vyhledávač ho nebude mít rád. Nesmysl. Vyhledávač sežere všechno, co jde přečíst - proč by ho zajímalo, co je uvnitř, když to nezajímá ani uživatele. Maximálně za to přidá nějaký mikrobodík o podobné hodnotě, jako stříbrná hvězda nejhodnějšímu dítěti ve školce.

Také mu pan optimalizátor poradil, že mu v hlavičce chybí meta tag, který vyhledávači řekne, že stránku má indexovat a sledovat odkazy. On totiž když vyhledávací robot přijde, tak se podívá, jestli mu dovolíme naši stránku uložit a raději pošle i písemný dotaz majiteli webu a komisi EU. To samé by také mělo být v souboru robots.txt. Nesmysl. Robot zaindexuje všechno co může, pokud mu to nezakážeme. On často zaindexuje i to, co zakážeme.

Jako velký nedostatek také vyzdvihnul, že web úplně postrádá mapu! Neměl ani HTML mapu ani sitemap.xml! Představte si tu hrůzu. Vyhledávač přijde na web, který má pět stránek, na které je ze všech odkaz na všechny a navíc z těch pěti ho tři nezajímají (kontaktní formulář, galerie, ceník?) a mohl by se tam chuděrka ztratit. Měli bychom mu raději udělat šestou stránku s mapou, která by ho navigovala. A samozřejmě přidat i mapu v XML, aby dokázal stránky dávkově zpracovat a rychle reagoval na nově přidané (které přidat nejdou). Opět nesmysl. Vyhledávač je dost inteligentní, aby se neztratil na tak mrňavém webu.

Naštěstí už jsem ale našel docela dobrý protiargument, když přijde nějaký eshop s tím, že má jen 80% a že se s tím musí něco udělat. Víte, kolik má v takovém analyzátoru Alza.cz? Krásných 61%. Znamená to, že ji přes vyhledávač nenajdeme? Ne. Znamená to, že je to neúspěšný eshop? Ne.

Abych nebyl jen negativní, tak k něčemu analyzátory jsou. Mohou poradit se zbytečnými chybami (např když zapomenete odstranit zákaz indexování). Ale hnát se za 100% je úplný nesmysl. Mnohem větší nesmysl ale je dosáhnout 100% a myslet si, že tím je SEO hotovo.

Na druhou stranu ale mám velký obdiv k provozovatelům analyzátorů. Je to geniální business. Vytvořili zákazníkům problém, který umí snadno řešit. K dokonalosti to dotáhli tím, že si můžete jako v eshopu koupit počet procent a oni vám pomohou jich dosáhnout. Ani to není podvod. Jejich vlastní stránka vás ohodnotí na 70% a vy jim zaplatíte desetitisíce, aby vás ohodnotila na 100%. Geniální.

A ještě upřesnění k našemu klientovi. Samozřejmě, že bychom web mohli udělat tak, aby byl optimalizovaný na všechno a aby měl radost, tak rovnou vyladit i ta nesmyslná procenta. Ale když se pracuje s minimální rozpočtem, tak se na něčem ušetřit musí a zrovna na takových prkotinách, jako je zbytečná mapa webu to jde snadno. Nejvíc mě pak ale mrzí, když se musí šetřit na tvorbě webu, ale později klient podlehne SEO obchoďákovi a utratí násobně větší peníze za úplné nesmysly. Ale to je i naše chyba - neumíme se tak dobře prodat a hlavně neumíme "prodávat vodu".

Kdyby provozovatelé webů a eshopů radši nic neplatili a sami si napsali na web pár originálních textů, dosáhnou mnohem lepšího efektu a zadarmo. Připomíná mi to reklamy na hubnutí, kde si lidi raději koupí předražené nesmyslné koktejly a tabletky, než aby s prominutím hnuli prdelí.


O blogu
Blog o provozování eshopů a technologickém zázemí.
Aktuálně řeším hlavně cloud, bezpečnost a optimalizaci rychlosti.

Rozjíždím službu pro propojení eshopů s dodavateli.