Podle čeho (ne)srovnávat affily?

Posted 25. 01. 2010 / By Petr Soukup / Eshop

V poslední době se motám kolem affilů zase z druhé strany než obvykle, tak bych měl pro vás pár postřehů. Dříve jsem affily srovnával z pohledu partnera a měl jsem na to své parametry. Nyní odpovídám na otázky partnerů v našich affilech a docela žasnu jak zcestně nabídky srovnávají oni.

Procenta vládnou affilu

Drtivá většina lidí kouká při výběru affilu jen na procenta. Je to jednoduché – jen dáte vedle sebe 8% a 10% a je jasné, že s druhým vyděláte více, ne? Ne. Je to nesmysl. Blbost. Hovadina. **#@##!!!

Procentuální provize je úplně nepodstatný údaj při srovnání nabídek a to hned z několika důvodů:

Cena zboží

Většinu lidí vůbec nenapadne srovnat ceny zboží v obchodech. Klidně vám nabídnu na sexshopu provizi 60%. Ale samozřejmě tomu bude odpovídat cena produktů. A předražené produkty se těžko prodávají. A naopak z příliš levných je malá provize.

Skladová dostupnost

Tuším, že jsme to tady dokonce řešili v komentářích pod jedním článkem na příkladu obchodu se spodním prádlem. Nabízel sice 15%, zatím co ostatní jen 10%. Jenže dostupnost produktů byla vždy minimálně týden. K čemu je vám pak 15%, když si v důsledku nikdo neobjedná?

Nabídka zboží

Tento faktor se hodně projevu třeba u dárků nebo sexshopu. Třeba Škeble má velmi originální sortiment. Někde nabízejí vyšší provizi? A neprodávají náhodou to samé, co všichni ostatní? Podobné to je u sexshopu – imitace penisu prodává každý. Ale luxusní vibrátory nebo erotické kostýmy už ne.

Konverzní schopnosti obchodu

Konverzi vám žádný obchod nepoví. A pokud poví, dost těžko se jí věří. Pokud z vámi přivedených návštěvníků obchod nedokáže proměnit žádného v zákazníka, je úplně jedno, zda je provize 5% nebo 20%.

Hodně důležitý je zde třeba vzhled obchodu nebo jednoduchost procesu objednávky. To jsou věci, které si dokážete zjistit velmi rychle sami. Ale nevzhledný obchod dává také velký prostor – pro dropshipping, resp přeposílání objednávek. Ano, narážím tím na jeden eshop z minulého článku :) U špatného obchodu můžete objevit velký potenciál v produktech a udělat si eshop po svém, lepší.

Velikost objednávky

Hodně lidí mi říkalo, že provize u Malvíka 3.5% (jeho affil ale ještě není spuštěný) je k smíchu a nemá smysl se pro něj vůbec namáhat. Uvědomujete si, že průměrná objednávka se tu pohybuje kolem 15 - 20 000 Kč? Při zaměření na určité kategorie nejsou výjimkou objednávky za 70 000 Kč. Pořád vám přijde 3.5% jako malá provize? :) Pak mi řekněte, kde jinde dostanete z jedné objednávky provizi 500Kč nebo dokonce 2000Kč. Mikroweb vytvořený na správnou kategorii se pak zaplatí během pár dnů. A to neplatí jen u malvíka.

Spolehlivost obchodu

Na co se také hodně zapomíná je spolehlivost. Představte si, že vybudujete affil a eshop za půl roku ukončí činnost. Nalité peníze mizí bez náhrady. Hezké, ne?

To vidím i jako velkou výhodu našeho affilu. Jsou zde obchody, se kterými spolupracujeme už dlouho a jsou ověřené. Navíc provize vyplácíme my a ne obchody, takže je výplata o něco jistější. V krajním případě při krachu některého obchodů (což není v dohledné době reálné) jsme schopni takový eshop poměrně rychle nahradit. Při zachování všech vstupů, nastřádaných provizí apod. Milé, že?

Sečteno a podtrženo

Doufám, že se mi podařilo alespoň přiblížit proč je nesmysl koukat jen na provize. Samozřejmě hrají svou roli, ale srovnávat jen procenta je dost zcestné.

A jedno malé tajemství, kterého si někteří už všimli. V našem affilu se pořád mluví o základní provizi. Co to znamená? Pokud se vám daří, individuálně ji můžeme navýšit. Je pro nás totiž samozřejmě výhodnější mít méně partnerů, kteří točí větší obraty (resp. alespoň nějaké), než lákat tisíce partnerů, kteří se registrují všude, kde vidí o procento víc než jinde.



O blogu
Blog o provozování eshopů a technologickém zázemí.
Aktuálně řeším hlavně cloud, bezpečnost a optimalizaci rychlosti.

Rozjíždím službu pro propojení eshopů s dodavateli.