Už máte dárky?
Já ani jeden. A vůbec mě to netrápí. Nevím jak vás, ale mě vánoční nálada úplně minula. Je to asi prokletí tohoto oboru. Dárky vyřesím na poslední chvíli v nějakém velkém nákupním centru.
S některými eshopy se připravujeme na Vánoce třeba půl roku dopředu. Vánoce s takovým předstihem samozřejmě dost zevšední. Navíc kdekoliv vidím nějakou vánoční reklamu, tak už mi v hlavě naskakují čísla, hledám na ní chyby a co se naopak povedlo. Moc pěknou kampaň má letos mimochodem Mall.cz.
Osobně jsem zvědav, jaké letos bude celkové zhodnocení tržeb. Pokud jde o naše eshopy, tak jsou tyto Vánoce výrazně silnější než ty minulé a předminulé. Možná za to ale i dost může třeba změna algoritmu Seznamu, díky které prakticky všechny eshopy vystřelily na první pozice. Zatím vycházím jen z grafu trafficu serverů, resp celkové návštěvnosti, ale ten nárůst je až násobný. Příští týden sem schválně dám nějaký grafík. Samozřejmě nemůžu a nebudu zveřejňovat, jak se kterému eshopu dařilo. Pokusím se vytáhnout nějaký nicneříkající souhrn, na kterém ale bude vidět vánoční nárůst a pak zase pokles přes Štědrým dnem.
Docela mě také překvapuje naivita lidí a přehnaná důvěra v přepravce. U zboží, které má uvedenou nedostupnost do úterý, zákazník dopsal do poznámky podmínku, že když nebude doručeno do Vánoc, tak zásilku nepřevezme. Nezapomněl doplnit výhružku. A co se dělá s takovou objednávkou? Stornuje se a zákazník se zařazuje na blacklist.
Štvou mě a zároveň baví vánoční články. “Nakupování přes internet je hitem letošních vánoc!” – ano. Stejně jako minulý rok. A předminulý. Ty články mají dokonce i s tejný nadpis každý rok. Další článek zase doporučuje platbu kartou, protože zboží přijde dříve a bez starostí. Druhý zase varuje, že kartu je nebezpečné mít, natož ji ještě někde použít. Jiný zase tvrdí, že kdo není v Apeku, ten vás okrade, znásilní a ještě změní status na Facebooku. Co je to Facebook? Přeci ta webová stránka, jak se tam organizují demostrace, stávky a upalování cikánů – copak vy nekoukáte na Novu?
Ale už se těším na 23.12. V poslední době jsme tu měli neskutečný nápor. Na posledním srazu jsem se bavil s Josefem Ciprou a ten byl překvapený, že teď nemáme klídek – eshopy mají přece dost práce se zásilkami a nemají čas něco chtít. Opak je pravdou. Až když má eshop více objednávek než na kolik je zařízený (a tím více myslím, že místo 1M měsíčně jsou objednávky za 3M) a kolik jsou lidi zvyklí vyřizovat, tak se teprve projeví různé drobnosti, které lze vylepšit a práci usnadnit. A všechno samozřejmě musí být hotové hned. Někteří si samozřejmě vzpomenou, že by možná mohli udělat nějakou reklamu a všechno se řeší najednou. I v Simplii jsme si tak ověřili problémy některých našich postupů. Po Vánocích toho chci ale hodně změnit, tak i v organizaci práce zavedu nějaké novinky.
Tenhle článek má nulovou informační hodnotu. Ale jsou zkrátka věci, které se musí sdělit někomu dalšímu :)