Hledání nových kolegů

Posted 14. 04. 2009 / By Petr Soukup / Simplia

Největší problém, který mě v poslední době v Simplii trápí je nedostatek lidí… Vždycky jsme měli zdroje vytížené na maximum, ale v poslední době to rozhodili z rovnováhy dva faktory. Jednak velký přísun zakázek (zřejmě finanční krize, ale to by bylo na samostatný článek) a druhak jsem se musel zbavit hned několika nových lidí, kteří se ukázali jako “nevhodní”.

Grafiků je jak šafránu

Vždycky když došly kapacity grafiků, tak jsem jich měl několik v záloze, kterým jsem jen napsal a vyrobili mi zakázku. Jenže v poslední době jsou také vytížení a tahle možnost úplně odpadla. Musel jsem si tedy najmout vlastní.

Nejdřív jsem zvolil úplně jednoduchý postup: Napsal jsem na webtrh, že hledám grafika, ať mi napíšou na email reference a cenu. Výsledek? Půlka mi psala do PM, další mi na email neposílali reference, jiní zase posílali 50MB přílohy, …. Zkrátka děs a hrůza a hned bylo jasné, že takhle to nepůjde.

Rozhodl jsem se tedy použít náš geniální IS a zavést v náboru trochu systém. Vznikl z toho tento formulář. Jeho výsledky se hezky přehledně ukládají do databáze, kde pak uchazeči jdou postupně procházet, reference prohlížet jako slideshow, hodnotit je hvězdičkami a připisovat poznámky. Tyto poznámky jsem nakonec používal hlavně na třídění typů grafiků – eshopový, statičtí, plakátový. Tuhle hračku jsem si spíchnul za hodinku večer a myslím, že to byl velmi dobrý nápad, protože to ušetřilo spoustu práce.

Inzeráty jsem postupně zveřejnil na webtrh.cz, diskuse.jakpsatweb.cz a grafika.cz. Záměrně jsem je vypouštěl postupně, abych viděl jaký typ lidí odkud chodí. Z Webtrhu obvykle chodili nabídky s jednou nebo dvěma referencemi a cenou zhruba o 30% vyšší než jsem požadoval. Z DJPW chodila směsice patlalů a trochu zkušených kodérů, kteří se pouštěli do grafiky. Nejzajímavější byli ale nabídky z Grafika.cz. Obvykle šlo zřejmě o studenty nebo bývalé studenty různých grafických škol. Často měli velmi působivé reference a přitom byli i pod mojí cenou. Dost mě ale odrazovalo, jakým způsobem se prezentovali. Drtivá většina mi psala na email i přes jasné instrukce vyplnit formulář, takže jsem měl pak připravenou odpovědní šablonku, aby ho vyplnili. Bylo na nich jasně vidět, že mají připravený svůj email s portfoliem a životopisem a ten posílají pořád dokola. Hodně mě u nich mrzelo, že ikdyž měli velmi kvalitní reference, tak je poslali v PDF ve velmi mizerné kvalitě. Jejich hlavní problém ale byl, že skoro nikdo neměl eshopovou referenci.

Postupně se mi nashromáždilo asi 70 zájemců, které jsem si hezky roztřídil podle kvality a zaměření. Pro návrhy eshopů mi zůstali asi 3 použitelní, ale já bych jich potřeboval najmout 4-5. Takže to nechávám ještě otevřené a uzavřu tento týden.

Nábor programátorů

U grafiků je fajn, že stačí 2-3 sekundy kouknout na reference a je jasné, jestli to je můj člověk. Sám jsem na grafiku levej jak šavle, ale myslím si, že jsem si už celkem vytříbil vkus, takže velmi rychle poznám, kdo stojí za pozornost. U programátorů to ale nejde. Jak mám poznat, že se dokáže zorientovat v obrovském projektu? Jak poznám, že bude psát bez potřeby všechno po něm kontrolovat? Jak mám vědět, že mu můžu věřit?

Grafika můžu po první špatné práci vyhodit a vzít jiného, ale u programátorů je to mnohem horší. Už je potřeba sepisovat smlouvy o mlčenlivosti, autorských právech, sankcích, …

Koho hledám?

Hledám spíš konkrétní povahové typy lidí. Pokud mají nějaký odborný základ, tak už není problém si je vycvičit podle potřeb. Osobně si myslím, že práce v Simplii je pro obě strany zajímavá, protože se dotyčný dostane k velké sbírce know-how a navíc do velmi přátelského kolektivu.

Najít kvalitního zaměstnance, resp. kolegu, je na celém podnikání asi nejtěžší. Pokud není dostatečně samostatný, potřebuje neustále nakopávat a tudíž je potřeba další člověk aby ho hlídal. Pokud není dostatečně důsledný, musí být další, aby ho kontroloval a opravoval.

Jaké pozice teď obsazuji? Nelekněte se toho výpisu. Působí asi trochu dojmem, že teď v Simplii pracuju sám, ale mám skutečně moc zakázek a málo lidí, tak rozšiřuji prakticky všechny pozice :)



O blogu
Blog o provozování eshopů a technologickém zázemí.
Aktuálně řeším hlavně cloud, bezpečnost a optimalizaci rychlosti.

Rozjíždím službu pro propojení eshopů s dodavateli.