IKEA diskriminuje ženy?
Možná jste zaregistrovali, že IKEA teď čelí nátlaku, kvůli úpravě fotek ve svém arabském katalogu. Údajně vyretušovali ze svých katalogů všechny ženy a tím se dopustili strašlivého zločinu. Špatně.
Článek si o tom můžete přečíst třeba na E15, ale ve světě se to samozřejmě řeší už nějakou dobu. Všichni vykřikují, co si to IKEA dovoluje, že takhle potlačuje práva žen. Ale přátelé - takhle to přece vůbec nefunguje. IKEA jednoduše přizpůsobila svůj marketing místním kulturním podmínkám. Viz fotka - vlevo evropská verze, vpravo arabská.
Když něco prodáváte, musíte si položit minimálně tři otázky:
- Kdo iniciuje nákup ("potřebujeme nový botník")?
- Kdo rozhoduje o nákupu ("koupíme ten bílý")?
- Kdo platí za nákup?
Například u nás budou o potřebě i konkrétním výběru nového nábytku rozhodovat především ženy. V otázce placení to není úplně vyhraněné, takže pro prodej je důležité zaměřit se na ženy. Jak přesvědčit ženu k nákupu právě vašeho nábytku? Určitě ne přes technické parametry - průměrnou ženu v domácnosti až tolik nezajímá, jestli je botník z dubu nebo buku. Podstatnější je jak vypadá a jaké přináší emoce. Proto na fotce budou třeba děti a z hloupého botníku se stane symbol loučení a vítání. "Pořiďte si botník a vaše děti se s vámi při odchodu do školy nezapomenou s láskou rozloučit". Podívejte se třeba na reklamy na jogurty: neprodávají se podle obsahu mléka, ale přes veselé děti, které se můžou zbláznit z toho, že jim maminka přinesla jogurt.
Podobně to funguje i u chlapů. Kdo kupuje drahá sportovní auta? Obvykle chlap ve středním věku. Nepotřebuje v tom závodit, ale pouze se snaží naplnit sen vlastní mužnosti. Proto se s auty fotí polonahé modelky nebo auto dominuje na drsnou přírodou atd.
IKEA se tedy jenom přizpůsobila kultuře. Vůbec neřeší nějaké utlačování žen a podobně. Prostě chce jen prodat nábytek a prodává ho někomu jinému. Když si vezmu obrázek výše: v Evropě prodává stůl ženě, která v něm má symbol návštěvy kamarádek. V Saudské Arábii ho kupuje chlap a ten více ocení, když na fotce ze stolu i něco uvidí. Navíc mu symbolizuje pevný bod v domově - nachystaný ke společné večeři. V tom není absolutně nic špatného.
Mimochodem podobné problémy samozřejmě nemá jen IKEA. Microsoft nedávno popotahovali, protože na jedné fotce pro prodej v Maďarsku Polsku vyměnil černocha za bělocha. Určitě to nemyslel nijak špatně - v Maďarsku Polsku prostě není zrovna moc černochů, takže nakupující šéf společnosti se těžko vžíval do situace veselé firmy, kde mu sedí černoch. Ne protože by byl rasista, ale protože jich zkrátka moc nevidí, takže ho na fotce okamžitě zaujme. V Americe by se naopak pozastavili spíš nad tím, že tam není. Problém ale je, že při té profesionální retuši mu nechali černou ruku.